iFOLK - hudební server

Informace

Autor:
Milan Tesař
Datum vydání:
19. leden 2006
Statistika:
Čtenářů: 12631

Relevantní

Nejčtenější

Reklama

Reklama

Známkování

Jakpak se Vám článek líbil? Dejte to najevo svou známkou.

Aktuální známka je 2.9, hodnoceno 365x.

Já uděluji známku

Článek

Lesk a bída rozhlasových hitparád I.

Na začátku ledna tomu bylo přesně 10 let, co na Radiu Proglas týden co týden připravuji posluchačskou hitparádu Kolem se toč. Není to samozřejmě nic proti americkému hitparádovému veteránovi Caseymu Kasemovi, který legendární American Top 40 uváděl i jako 70letý senior. Přesto jsem se rozhodl, že pár svých hitparádových zkušeností postupně zveřejním v rubrice Drobnosti a především že vám dám prostor pro diskusi. V první části tohoto miniseriálu se budu věnovat různým způsobům hlasování. V dalších částech se dotknu například problematiky takzvaných hlasovacích klanů nebo "slovní výplně" v hitparádách.

Rozhlasová hitparáda může sloužit například k pobavení posluchačů, k jejich informování o hudebních novinkách, ale především je pro hudební redakci barometrem vkusu posluchačů. Proto je pro jejího tvůrce důležitá zpětná vazba dostatečně početného publika.

Forma hlasování může být různá: písemná (klasickým dopisem či lístkem), telefonická nebo dnes stále častěji prostřednictvím SMS či vyplněním jednoduchého formuláře na internetu. Sám si dobře pamatuji, jak v druhé polovině 90. let klesl počet hlasujících po každém zvýšení poštovného. I když v "mé" hitparádě je nadále jedinou přípustnou formou hlasování písemné, obyčejné dopisy už dávno tvoří výraznou menšinu ve srovnání s e-maily.

Pokud rádio chce, aby do jeho hitparády hlasovalo co nejvíce posluchačů, mělo by zřejmě vsadit na zmíněné modernější metody - SMS a formuláře. Jejich použití je časově nenáročné (hlasující posluchač s nimi nemá moc práce) a poměrně jednoduché. K napsání tří čísel či zakliknutí několika položek se člověk odhodlá snáze než ke zformulování pěti smysluplných vět. Nicméně já tyto formy odmítám, a to ze dvou hlavních důvodů:

Hlasování formou SMS nebo internetového formuláře nutně vede ke stručnosti až zkratkovitosti. Posluchač sice odešle své hlasy, ale nepřipíše už nic dalšího. Ne že by takové strohé hlasování bylo neplatné. Ale pro mne jako tvůrce pořadu je vždy cennější "rozsáhlejší" zpětná vazba. Mnozí pravidelní posluchači jsou zvyklí k hlasování připsat, které pořady se jim v uplynulém týdnu líbily, kde byli na koncertě, jaké cédéčko si koupili, co by chtěli v hitparádě vyhrát, proč hlasují pro skupinu X a ne pro písničkáře Y. Dávají najevo, že je potěšil můj výběr novinky, postesknou si nad dlouhou absencí svého favorita. Součástí naší hitparády jsou pravidelné soutěže pro posluchače, ale také nepravidelné anketní otázky nebo diskuse nad zajímavými tématy. Já osobně vítám spíše relativně nižší počet hlasujících, kteří ke svým bodům připíšou pár milých řádků, než mnohem vyšší počet strohých hlasů.

Za druhé, větší počet hlasujících nemusí nutně vést k vyšší objektivitě. Hlasování formou SMS nebo vyplnění formulářů vede k větší anonymitě a k možnostem hromadného hlasování členů fanklubů či takzvaných "hlasovacích klanů". Této problematice se ale chci podrobněji věnovat v druhém dílu tohoto seriálu.

Máte-li chuť, napište do diskuse pod tímto článkem: Posloucháte nějakou rozhlasovou hitparádu? Už jste do ní někdy hlasovali? Jaká forma hlasování je pro vás nejpříjemnější? A jste ochotní vedle strohého vyplnění formuláře či vypsáních svých bodů přidat i pár slov navíc?

Reklama

Reklama